Dag 17 – min favoritfilm

av tionollfem

Det här är den bästa filmen som någonsin har gjorts. Jag vet inte hur många gånger jag har sett den, men den ger mig exakt lika mycket gåshud varenda gång. Den handlar om USAs OS-lag 1980, och deras förberedelser inför turneringen. Allt är så himla bra gjort, de har hittat hockeyspelare som kan agera och inte skådespelare som försöker sig på att spela hockey. Det gör allting så trovärdigt att det är omöjligt att inte leva sig in i handlingen.

När jag är på dåligt humör, då kollar jag på den här filmen. Vart jag än åker så tar jag med mig den, utifall att jag vill se den. Jag njuter varenda sekund. Den är glädje, slit, medgångar, motgångar, skador och laganda. Om man inte har sett den måste man se den.

Jag får till och med rysningar av trailern, herregud…

